De organisatie in ontwikkeling, onderwijs in transitie naar de toekomst
In dit jaarverslag blikken we terug op 2024. Het afgelopen jaar stond in het teken van ontwikkeling en transitie/transformatie. We hebben ons gefocust op het optimaliseren van kansen voor leerlingen en het verbeteren van ons onderwijsaanbod. De school is volop in beweging en we hebben concrete stappen gezet richting de toekomst, waarbij de samenwerking met diverse partners en het onderzoeken van nieuwe onderwijsstrategieën centraal stonden.
Identiteit: waarden gedreven handelen
In 2024 hebben we kritisch gekeken naar de balans tussen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming in ons onderwijs, met als doel de leerlingen op te leiden tot zelfstandige, verantwoordelijke individuen. De mentoren en andere professionals in de school ondersteunen hen daarin. Samen met de leerlingen werken we aan het ontdekken van hun ambities en het realiseren daarvan. Loopbaanoriëntatie heeft daarbij een belangrijke rol.
Onderwijs: ontwikkelgericht onderwijs en toetsing en examinering
Het onderwijsaanbod werd in 2024 geoptimaliseerd door formatief handelen van docenten en het versterken van onze visie op toetsing en examinering. Docenten gaven steeds meer inhoudelijke feedback om de leerlingen te helpen zich verder te ontwikkelen. Dit proces werd ondersteund door een herziening van de toetsvisie in samenwerking met vakgroepvoorzitters, waarbij de kwalificatieverplichtingen en visie op leerlingontwikkeling leidend waren.
De basisvaardigheden in Nederlands en rekenen werden actief gemeten, geanalyseerd en waar nodig werd het lesaanbod aangepast voor de leerlingen om op hun eigen niveau door te ontwikkelen. De burgerschapsvaardigheden zijn in een meer samenhangend geheel opgenomen in ons curriculum. Ook is het beleidsstuk burgerschap aangepast naar aanleiding van de nieuwe kerndoelen.
Met betrekking tot de digitale geletterdheid heeft de werkgroep een lesprogramma opgesteld dat voldoet aan de kerndoelen. Er is een plan gemaakt voor de implementatie van deze kerndoelen.
Digitale technologie: informatiebeveiliging en privacy
In 2024 bleef het waarborgen van de digitale veiligheid en privacy van leerlingen en medewerkers een prioriteit. We hebben onze systemen en processen geoptimaliseerd om te zorgen dat de gegevens van de leerlingen op een verantwoorde en veilige manier worden beheerd, zodat de school voldoet aan de geldende wetgeving omtrent privacy en informatiebeveiliging. Een belangrijke mijlpaal werd behaald toen de school opgenomen is in de gezamenlijke ICT omgeving van Ons Middelbaar Onderwijs.
Leiderschap
Persoonlijk en gedeeld leiderschap stond en staat centraal in ons professionaliseringstraject. In 2024 hebben we medewerkers gestimuleerd om persoonlijk leiderschap te tonen. Dit betekent dat iedere medewerker verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar eigen ontwikkeling en daarbij actief bijdraagt aan de visie van de school. De school heeft samen met het team de “waarom” van leiderschap besproken, om vervolgens gezamenlijk beslissingen te nemen over de richting van de ontwikkeling en de aanpak van verschillende onderwijsuitdagingen. Deze benadering is een fundament voor de duurzame implementatie van veranderingen.
Een aantal medewerkers heeft leiderschapsontwikkeltrajecten gevolgd en een aantal heeft deelgenomen aan de broedplaatsen van Ons Middelbaar Onderwijs. Leiderschap bij leerlingen werd gestimuleerd doordat zij door keuzevrijheid zelf invloed konden uitoefenen op wat zij wilden leren.
Werkgeverschap
De school heeft in 2024 geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers door het aanbieden van diverse professionaliseringsactiviteiten, zoals trainingen in pedagogisch handelen, feedback geven en leiderschapstrajecten. In gesprekken met medewerkers hebben we onderzocht wat hen motiveert om in het onderwijs te blijven werken. We hebben talenten herkend en ondersteund in hun persoonlijke en professionele groei, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen in hun vakgebied en als teamleden.
Bedrijfsvoering
In 2024 hebben we werkdrukmiddelen ingezet om de werkdruk van medewerkers te verlichten. Door extra medewerkers aan te nemen, konden we meer handen in de klas krijgen, wat niet alleen de werkdruk verlaagde, maar ook ruimte gaf voor docenten om hun lesvoorbereidingen te verbeteren en te participeren in professionaliseringsactiviteiten. Deze maatregelen dragen bij aan de langetermijndoelstelling om een gezonde werkcultuur te behouden en tegelijkertijd het onderwijsaanbod te versterken.
Jaarthema: duurzaamheid
Duurzaamheid was het jaarthema van 2024, niet alleen in ecologische zin, maar ook in het onderwijsproces en de bedrijfsvoering. We hebben gekeken naar duurzame oplossingen voor onderwijsinnovatie, zoals het versterken van samenwerkingen met bedrijven en andere scholen, en het ontwikkelen van onderwijs dat voorbereid is op de toekomst. Duurzaamheid in de schoolcultuur betekent ook de langetermijninvestering in de ontwikkeling van medewerkers en het creëren van een toekomstbestendig onderwijsaanbod dat leerlingen in staat stelt om zowel maatschappelijk als professioneel te bloeien. Dit hebben we niet als school alleen gedaan. We hebben samen met scholen in de regio twee transitieteams opgericht die voor de regio experimenten ontwikkelen en uitvoeren om het onderwijs duurzaam te verbeteren.
In 2024 zijn we als school gestart met een driejarig traject met de Transformatieve School en het Centrum voor Pedagogisch Contact om een verbetercultuur te stimuleren in de school. Er is gekozen voor een traject van drie jaar om ervoor te zorgen dat deze interventie duurzaam geïmplementeerd wordt.
In de lessen en gastlessen was aandacht voor duurzaamheid en wat leerlingen kunnen en willen doen om een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.
Conclusie
2024 was een jaar van verandering, samenwerking en groei. We hebben belangrijke stappen gezet in de verdere ontwikkeling van onze school, met nadruk op onderwijs ontwikkeling, samenwerking en duurzame verandering. Er zijn strategische investeringen gedaan om zowel de ontwikkeling van leerlingen als medewerkers te stimuleren. We kijken ernaar uit om de ingezette koers in de komende jaren voort te zetten.