Schoolgids

Zoek
18 juni 2021

3.1 LOB

Vanaf de onderbouw wordt uitgebreid aandacht besteed aan loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). Praktische sectororiëntatie is voor alle leerwegen in het tweede jaar als verplicht onderdeel opgenomen. Met ons LOB-aanbod helpen we leerlingen om zicht te krijgen op hun eigen vaardigheden en keuzes te maken. Voor leerlingen is het belangrijk om te kunnen onderzoeken wat bij hen past. Ons aanbod is daarom ervaringsgericht. We maken contact met het bedrijfsleven uit de regio. Tevens is ons LOB-beleid erop gericht de overstap naar het mbo goed te laten verlopen en kunnen leerlingen (ook na het behalen van hun vmbo-diploma) extra ondersteuning krijgen bij deze overstap. 

De lesmethode “Qompas” ondersteunt de leerlingen bij het oriënteren en het maken van de juiste keuzes. Leerlingen gaan hier vier jaar mee aan de slag. Alle stappen worden verzameld in een digitaal portfolio, hetgeen de leerling kan gebruiken bij de overstap naar het mbo. Naast deze methode bieden wij de leerling veel ervaringsmomenten aan waardoor een leerling echt kan ervaren wat zijn/haar keuze in de praktijk betekent. Deze momenten worden in onderstaande afbeelding benoemd.

Op het Munnikenheide College zijn keuzebegeleiders aanwezig om de leerlingen te begeleiden en te voorzien van de juiste informatie. De mentor voert loopbaangesprekken met zijn/haar leerlingen en is de spil tijdens de schoolcarrière van de leerling. Beroepsdocenten in de bovenbouw hebben zicht op de mogelijkheden binnen het profiel en op de toekomstige arbeidsmarkt. Zij ondersteunen en adviseren de leerlingen, keuzebegeleiders en mentoren in hun vakgebied.

Uiteindelijke doel is om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Wie ben ik, wat kan ik? (kwaliteiten)
  • Wat wil ik, wat drijft mij? (motieven)
  • Welk soort werk past bij mij?
  • Wat wil ik worden?
  • Wie kan mij daarbij helpen?


LOB-activiteiten

Leerjaar 1:

  • LOB-lessen;
  • Meeloopdag waarbij de leerlingen een dag gaan ervaren wat “werken” betekent en kennismaken met het bedrijfsleven;
  • Beroepeninteressetest.

Leerjaar 2:

  • LOB-lessen;
  • Praktische Sector Oriëntatie (PSO) lessen. Tijdens deze praktijkgerichte lessen komen de beroepsgerichte profielvakken die op onze school worden aangeboden aan de orde. Aan het eind van het tweede jaar maken ze een keuze voor het beroepsgerichte profielvak in de bovenbouw. Ouders worden nadrukkelijk bij het gehele proces betrokken. Het is immers belangrijk dat de leerling de juiste keuze maakt;
  • PSO-avond: informatieavond door beroepsdocenten waar toelichting gegeven wordt over de profielen die leerlingen kunnen kiezen;
  • Beroepenavond: op deze avond komen beroepsbeoefenaars naar onze school om te vertellen over hun beroep (en hun ouders te informeren. Tijdens deze avond zijn ook de mentoren en vakdocenten aanwezig op de pleinen;
  • Tweede beroepeninteressetest.

Leerjaar 3 en 4

In leerjaar 3 en 4 worden de vervolgopleidingen na het Munnikenheide College bekeken. Door allerlei informatie over het mbo via doe-dagen, meeloopdagen, gastlessen, stages en excursies zijn de leerlingen goed in staat om een juiste keuze te maken. Er wordt een mbo-avond georganiseerd en leerlingen bezoeken open dagen.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde artikelen