Schoolgids

Zoek
04 oktober 2024

2.2 Lessentabel

De lessentabel bevat per leerjaar en per niveau het aantal lesuren per vak per week. Elk schooljaar wordt de lessentabel opnieuw vastgesteld. Klik hier voor de lessentabel 2024-2025.

Tijdens de flexuren kan de docent in overleg met de leerling en ouder(s)/verzorgers besluiten om een leerling ruimte te geven voor maatwerk. Dit doen we omdat we gepersonaliseerd leren centraal willen stellen. Middels flexuren krijgen de leerlingen de mogelijkheid om zich in een vak de verdiepen of te verbreden en kunnen leerachterstanden bij leerlingen worden geremedieerd.

Verplichte onderwijstijd

Alle lessen voor de onderbouw zijn van 8.35 uur tot uiterlijk 15.00 uur. Voor de bovenbouw zijn de lessen van 08.35 tot uiterlijk 15.45 uur. De leerlingen zijn in die uren altijd beschikbaar in verband met mogelijke roosterwijzigingen. Er kunnen in het reguliere rooster twee tussenuren zijn op één dag (maximaal 1 uur achter elkaar). Na deze lestijden kunnen er nog steunlessen en trainingen worden aangeboden. Ook tutorleren valt buiten bovengenoemde lestijden.

Alle vmbo-scholen in het voortgezet onderwijs dienen aan de urennorm van 3700 uren te voldoen over vier jaar. In schooljaar 2024-2025 en 2025-2026 doet het Munnikenheide College mee met de pilot rondom verkorting onderwijstijd. Door deelname aan deze pilot heeft het Munnikenheide College de kans om verschil te maken in het lesaanbod van verschillende leerlingen. Hierbij staat de kwaliteit van de lessen voorop en kijken we naar wat de leerling nodig heeft om de einddoelen te bereiken. Hierdoor is het mogelijk om maatwerk te bieden aan leerlingen.

We maken efficiënt gebruik van de onderwijstijd; we proberen lesuitval door ziekte of afwezigheid van docenten zoveel mogelijk te beperken. De lessen worden dan zoveel mogelijk overgenomen door andere docenten. Pas als het echt niet anders kan, laten we lessen vervallen. Roosterwijzigingen zijn te bekijken via Magister.

Gedurende het schooljaar worden er verschillende activiteiten georganiseerd voor de leerlingen. Zo worden er bijvoorbeeld excursies georganiseerd, komen gastsprekers langs of zijn leerlingen met een project bezig. Onze jaaragenda met daarin o.a. de vakanties en roostervrije dagen is te vinden op de schoolsite.

Maatschappelijke stage

We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot volwaardige burgers die verantwoordelijkheid nemen voor de omringende wereld. Onze kernwaarden verantwoordelijkheid en verbinding komen tot uiting in de wijze waarop wij aandacht hebben voor burgerschapsvaardigheden. De maatschappelijke stage laat onze leerlingen ervaren dat vrijwilligerswerk behalve belangrijk, ook leuk is. Tevens creëren wij sociale integratie en verbinding binnen de school door een cohesie te creëren voor leerlingen tijdens activiteiten en reguliere lessen.

De maatschappelijke stage wordt in leerjaar 1 en 2 georganiseerd (met een eventuele uitloop naar leerjaar 3). 

De acties zijn verdeeld in:

  • Gemeenschappelijke acties binnen schooltijd: bijvoorbeeld de goede doelen actie en de convenanten op het gebied van een schone leefomgeving met de gemeenten Etten-Leur en Rucphen; 
  • Zelfstandige acties buiten school en na schooltijd: bijvoorbeeld helpen bij de begeleiding van activiteiten bij allerlei maatschappelijke organisaties, verenigingen of mantelzorg.

Alle activiteiten worden door de leerlingen bijgehouden in een portfolio. De mentor begeleidt dit proces en is het aanspreekpunt voor de leerling. Het aantal uren waaraan voldaan moet worden, is 30 uur (meer mag altijd). Bij schoolverlating krijgt de leerling die voldaan heeft aan de eisen een certificaat uitgereikt, welke als bijlage van het schooldiploma wordt verstrekt. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met atilli@munnikenheidecollege.nl of njochems@munnikenheidecollege.nl.

De leerling is via de school verzekerd voor WA en ongevallenrisico; daarnaast valt hij/zij onder de aansprakelijkheidsverzekering van de stage-organisatie.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde artikelen